Proč nás výuka jazyků činí šťastnějšími?
Dalajláma jednou řekl: „Štěstí není něco připraveného.Vychází z vašich vlastních činů“. Abychom našli štěstí, musíme vynaložit úsilí. Jednou z cest, kterou je třeba sledovat, je celoživotní učení. Studie ukazují, že učení nových věcí může zlepšit způsob, jakým cítíme, a zvláště učení jazyka může mít neuvěřitelné účinky na naši náladu.
Učení v dospělosti pomáhá posílit sebevědomí
Vzdělání se nemusí zastavit, když absolvujete vysokou školu – a ani by nemělo. Práce na zlepšování sebe sama je zásadní součástí lidského rozvoje. Navíc nás to těší.
Z přehledu několika studií vedených výzkumnými pracovníky na univerzitě v Cambridge byly nalezeny „pevné důkazy o tom, že vzdělávání dospělých vede ke zvýšení sebeúcty a sebevědomí“.
Studie z Institutu pro studie zaměstnanosti zjistila, že 80% studentů ve věku 50 až 71 let vykazovalo pozitivní dopad na alespoň jednu z těchto oblastí: radost ze života, pocit sebevědomí, spokojenost s dalšími oblastmi života a lepší schopnosti vyrovnat se s každodenními problémy.
Učení nových slov je jako jíst čokoládu
Co má učení jazyka společného s čokoládou? Studie v oboru současné biologie zjistila, že při studiu cizího jazyka se úspěšně učícím aktivuje část mozku nazývaná ventrální striatum, kde dochází k odměňování. Tato oblast, někdy nazývaná „mozkovým rekreačním střediskem“, se také aktivuje při hraní hazardních her nebo konzumaci čokolády. Jednoduše řečeno, tyto činnosti na vás mají pozitivní vliv a učení se nového jazyka je mnohem méně rizikové než hazardní hry!
Sociální interakce přinese radost
Lidé jsou sociální tvorové. Naše mezilidské vztahy jsou nesmírně důležité pro náš pocit sounáležitosti a naše celkové štěstí. Když mluvíme více, než jedním jazykem, zvyšuje se naše schopnost vytvářet nová přátelství, a to jednoduše tím, že rozšíříme skupinu potenciálních přátel, abychom zahrnuli ty, jejichž rodný jazyk není angličtina. Druhý jazyk nám umožňuje komunikovat s novými lidmi doma i při cestách do zahraničí. Tato společenská interakce nás nejen uspokojí, ale také nám dává důvěru tím, že posiluje myšlenku, že se můžeme úspěšně naučit novou dovednost a dále ji využívat.