Druhý cizí jazyk na základní škole: Dobrý nápad nebo špatný vtip?

Úvodní strana » Magazín » Druhý cizí jazyk na základní škole: Dobrý nápad nebo špatný vtip?

Druhý cizí jazyk na základní škole: Dobrý nápad nebo špatný vtip?

Druhý cizí jazyk na základní škole: Dobrý nápad nebo špatný vtip?

Již pět let platí pro druhý stupeň základních škol povinná výuka druhého cizího jazyka. Stále se však ozývají stížnosti poukazující na to, že někteří žáci z výuky dalšího jazyka nic nemají a ještě přišli o předměty pro ně užitečnější. Další názory tvrdí, že některé děti nezvládají ani češtinu, natož angličtinu a k tomu ještě další jazyk. Podle těchto kritiků to nebylo dobré rozhodnutí a argumentují také tím, že dříve byl druhý cizí jazyk volitelný a mohly si jej vybrat jazykově nadané děti. Když je to nyní povinné, tak to není přínosné zejména pro děti, které se budou hlásit do učebních oborů, kde je jen jeden cizí jazyk.

Názory ředitelů škol

Podle některých bylo dříve možné na druhém stupni kromě volitelného druhého jazyka poskytovat třeba cvičení v češtině či v matematice. Tyto možnosti zmizely, jelikož rozsah hodin to neumožňuje. V regionech, které sousedí s Německem je dobře, že se děti učí německy. Ovšem pro některé z nich je hraniční už jeden cizí jazyk. V krajních případech nemusí žák na hodiny druhého jazyka docházet a místo toho se má zdokonalovat v prvním jazyce, což je zpravidla angličtina. Prokazování nezpůsobilosti je ale podle ředitelů příliš složité, přičemž by snad mohl stačit souhlas rodičů.

Zrušení jiných předmětů

Zavedení povinnosti výuky druhého jazyka bylo na úkor volitelných předmětů. Je pravdou, že většina dětí si vybírala druhý cizí jazyk, avšak ostatní děti přišly o své zájmové předměty. Další problémem bylo, že mnohé školy musely rychle shánět nové učitele. Platí to hlavně o speciálních školách, které mají povinnost učit dva cizí jazyky. Z praxe se ozývají hlasy například z pohraničí, kde byla jako druhý jazyk zavedena němčina, že polovina dětí zápasí s češtinou a angličtinu jakž takž zvládají díky počítačům. Pokud jsou omluveni z němčiny, tak se musí cvičit v angličtině a pak mají víc hodin angličtiny než češtiny. Snad by se spíš měly věnovat mateřštině?!

Kladné odezvy

V řadě škol si naopak rozšíření výuky o další jazyk pochvalují. Některé školy využily možnosti zaměstnat zaměstnat rodilé mluvčí a od osmé třídy se děti učily jako druhý jazyk třeba španělštinu. Nyní je to povinné již od sedmičky a podle ohlasů rodičů lze soudit, že jsou rádi, když chytřejší děti mají šanci mluvit více jazyky.

Vážení klienti,
na Vámi zadané poptávky se snažíme reagovat co nejrychleji, maximálně do 15-ti minut. Tímto způsobem se můžete snadno a rychle dozvědět více informací o našich službách a cenách, aniž byste se jakkoliv zavázali.

Těšíme se na spolupráci s Vámi.

Odesláním formuláře souhlasíte se zásadami zpracování osobních údajů.*

V dalším kroku prosím nahrajte potřebné soubory.

Pole označená * jsou povinná.