Je snadnější se učit cizímu jazyku jako dítě?
Pravděpodobně jste slyšeli tvrzení, že je mnohem snazší naučit se cizí jazyk, když jste mladý, ale důkazy, které jsme našli, říkají něco jiného.

Je to běžné rodičovské sdělení „Měla jsem si zajistit, aby se mé dítě naučilo jazyk, když bylo opravdu malé – je to mnohem jednodušší v tomto věku.“
Slyšíme tento pocit vyjádřený nahlas poměrně často, ale je to opravdu pravda? Pojďme se ponořit do důkazů o tomto tématu a oddělit fakta od fikce.
Kritická hypotéza
Hypotéza „kritického období“ uvádí, že v podstatě děti jsou lepšími studenty jazyků, než dospělí. Lingvista a neurolog Eric Lenneberg je jedním z hlavních zastánců této hypotézy, přičemž výuka jazyků by, podle něj, měla probíhat ve věku mezi dvěma roky a pubertou, přináší to nejvyšší stupeň úspěchu s vynaložením minimálního úsilí.
Fakta
Existuje určitá pravda na části hypotézy kritického období, ale pravděpodobně nestačí, aby se tvrzení stalo samo o sobě jako zastřešující pravidlo o věku a jazykovém učení.
Zde je to, co lze říci, na základě různých studií a posudků:
- Děti mají tendenci být lepší, než dospělí při zvládnutí výslovnosti druhého jazyka.
- Adolescenti mohou mít více sociálních pobídek pro učení se jinému jazyku, například interakci s dětmi, které mají jiný rodný jazyk.
Fikce
Navzdory bodů uvedených výše, dále jen „kritické období Hypotéza“ je do značné míry považováno za přinejmenším chybné. Mnoho výzkumníků říká, že samotné základy hypotézy jsou nesprávné nebo zavádějící a výsledky jiných studií jsou v rozporu s jejími tvrzeními. Níže jsou uvedeny některé z těchto studií:
- Dospělí mají tendenci být lepší, než děti při zvládnutí gramatických konceptů při výuce druhého jazyka.
- Dospělí se mohou naučit druhý jazyk rychleji, než dospívající a starší děti se mohou učit rychleji než mladší děti.
- Dospělí jsou stydliví a znepokojují se tím, že dělají chyby v cizím jazyce.
- Povaha učebního prostředí a způsob, jakým se žák učí, má stejný nebo větší význam než jeho věk.