Dětem se v angličtině daří stále více
Dětem se v angličtině daří stále více
Starší generace českých občanů může dnešním dětem jen tiše závidět, že se již od útlého věku učí mluvit a číst v angličtině. Průzkumy dokazují, že se v ovládání této světové řeči číslo jedná zlepšují. Může to být vlivem internetu, ovšem otázkou je, zda by dnešní teenageři obstáli v živé diskusi. Komunikace je totiž nejen o poslechu s porozuměním, ale i o schopnosti reagovat v angličtině.
Dnešní děti poslouchají i píší
Z testů, které probíhají ve školách po celé republice již několik let vyplývá, že se žáci v angličtině zdokonalují. Na rozdíl od doby před pár lety, se školy již tolik nesoustředí na gramatiku a formální ovládání jazyka, ale žáci si přisvojují i funkční znalosti jazyka. Může to souviset s tím, že děti mají v dnešní době angličtinu více naposlouchanou z písniček, seriálů, YouTube a dalších zdrojů. Testy také ukázaly, že v matematice a češtině se žáci mírně zlepšili, ale v angličtině byly výsledky výrazně lepší oproti jejich rodičům. Zvláště kluci tráví u počítače v cizojazyčném prostředí víc času než děvčata a snaží se i z vlastní iniciativy o překlady z angličtiny. Největší slabinou dnešní výuky je komunikační přístup, který je celosvětově nejuznávanější, ale do našich škol se zatím úplně neprosadil.
Problém je v učitelích
Nejistý kantor mluví na žáky česky a anglicky se dělají jen různá cvičení. Hodně by pomohlo, kdy se i různé běžné úkony, jako je například vyplňování docházky a další domlouvaly v angličtině. V některých školách se osvědčuje i výuky jiných předmětů v angličtině. Děti pak vidí, že jazyk je prostředkem komunikace, a ne jen vyučovacím předmětem.
Nejlepší jsou rodilí mluvčí
Ačkoliv cizinci vhodní pro konverzační hodiny již nemusí mít vysokoškolské pedagogické vzdělání, odrazují je nízké platy. S angličtinou se uplatní jinde za lepších podmínek. Pro základní školy v ČR jsou rodilí mluvčí takřka nedosažitelní, takže se neobejdou bez učebnic a bez tlumočení z angličtiny nebo tlumočení do angličtiny.